Informacja Administratora

Na podstawie art. 13 ust. 1 i 2 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych), Dz. U. UE. L. 2016.119.1 z dnia 4 maja 2016r., dalej RODO informuję:
1. dane Administratora i Inspektora Ochrony Danych znajdują się w linku „Ochrona danych osobowych”,
2. Pana/Pani dane osobowe w postaci adresu IP, są przetwarzane w celu udostępniania strony internetowej oraz wypełnienia obowiązków prawnych spoczywających na administratorze(art.6 ust.1 lit.c RODO),
3. jeżeli korzysta Pan/Pani z odnośnika na stronie będącego adresem e-mail placówki to zgadza się Pan/Pani na przetwarzanie danych w celu udzielenia odpowiedzi,
4. dane osobowe mogą być przekazywane organom państwowym, organom ochrony prawnej (Policja, Prokuratura, Sąd) lub organom samorządu terytorialnego w związku z prowadzonym postępowaniem,
5. Pana/Pani dane osobowe nie będą przekazywane do państwa trzeciego ani do organizacji międzynarodowej,
6. Pana/Pani dane osobowe będą przetwarzane wyłącznie przez okres i w zakresie niezbędnym do realizacji celu przetwarzania,
7. przysługuje Panu/Pani prawo dostępu do treści swoich danych osobowych oraz ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania lub prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania,
8. ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych,
9. podanie przez Pana/Panią danych osobowych jest fakultatywne (dobrowolne) w celu udostępnienia strony internetowej,
10. Pana/Pani dane osobowe nie będą podlegały zautomatyzowanym procesom podejmowania decyzji przez Administratora, w tym profilowaniu.
zamknij

Adaptacja

Zapraszamy wszystkie nowo przyjęte dzieci wraz z rodzicami na zajęcia adaptacyjne w Przedszkolu nr 23

 Adaptacja jest to proces przystosowania się do nowego środowiska. Dla małych dzieci takim nowym środowiskiem jest przedszkole. Moment pójścia do przedszkola jest bardzo ważny zarówno dla dzieci, jak i dla rodziców/ opiekunów. U niektórych dzieci budzi to lęk, u innych ciekawość czy radość. Udane włączenie do grupy przedszkolnej ma ogromne znaczenie dla dalszego rozwoju człowieka.

 Zajęcia adaptacyjne - przeznaczone dla dzieci i ich rodziców /opiekunów:

 15.06.2023r.godz.16.15

  • wycieczka po przedszkolu, zwiedzanie pomieszczeń
  • zabawa przy muzyce
  • zabawy integracyjne połączone ze śpiewem
  • zajęcie plastyczne

22.06.2023r.- godz.16.15

  • zabawa w parach dziecko- rodzic
  • zajęcie plastyczne
  • swobodna zabawa dzieci w sali, możliwość poznania kolegów w bezpiecznych i komfortowych warunkach dla dziecka, kiedy rodzic jest blisko

29.06.2023r.godz.16.15

  • utrwalenie nazw podstawowych barw: żółty, zielony, niebieski, czerwony
  • zabawa balonami
  • swobodna zabawa dzieci w sali

Zapraszamy także do naszego przedszkola rodziców z dziećmi   w czerwcu w dniach: 12.06 – 30.06.2023r. w godz. 10.30-11.30. W programie: swobodne zabawy w ogrodzie.

 Serdecznie zapraszamy do wspólnej zabawy i aktywnego udziału w różnych formach zajęć adaptacyjnych.


Szanowni Rodzice !

Z radością witamy Was i Wasze dziecko w naszym przedszkolu!

Pierwsze dni pobytu mogą być trudne. Dziecko zmieni swe najbliższe otoczenie, pozna nowe osoby i znajdzie się w nowych dla niego sytuacjach. Zmianie ulegnie organizacja życia codziennego.

Wraz z całym personelem chcemy otoczyć dzieci serdeczną i fachową opieką.

W tym celu prosimy o systematyczną współpracę.

Życzymy wszystkim radosnego wejścia do grona naszej przedszkolnej rodziny.


Gdy przyjdę do przedszkola, będę potrzebował:
  • kapci (najlepiej wsuwanych – ułatwi mi to samodzielne ich nakładanie);
  • piżamki;
  • śpiworka do spania lub kołderki z poszewką - wielkość 140 x 200 (poduszka nie będzie mi potrzebna) i worka, w którym schowana będzie moja pościel (wielkości poszewki na dużą poduszkę, z wciągniętym sznurkiem, by łatwiej było ją zamknąć);
  • luźnego, swobodnego ubranka, bez twardych guzików i zamków;
  • ubranka zapasowego na zmianę schowanego w szatni;
  •  fartuszka do zajęć plastycznych;
  •  ulubionej przytulanki, dzięki której będzie mi łatwiej zostać w przedszkolu.

Podpiszcie wszystkie moje rzeczy tak, by bez trudu można było je znaleźć i nie pomieszały się z rzeczami moich kolegów.


Mamo i tato!
Mój pobyt w przedszkolu jest bardzo ważny, dlatego proszę Was:

• przyprowadzajcie mnie punktualnie do przedszkola (a w razie gdybym miał z ważnych powodów nie przyjść – powiadomcie dzień wcześniej nauczycielki);
• odbierajcie mnie też punktualnie, abym nie myślał/a, że o mnie zapomnieliście;
• przychodźcie na zebrania rodziców, uroczystości – to jest bardzo ważne dla nauczycielki i dla mnie;
• nauczcie mnie jak mam na imię i nazwisko oraz witania się i żegnania – to niewielka, ale bardzo potrzebna umiejętność;
• nie zapominajcie, że w moim przedszkolu obowiązują pewne normy i zasady, których należy przestrzegać; jeśli wy będziecie się do tego stosować, to i ja nauczę się tak postępować.


Jak pomóc dziecku i rodzicom przetrwać pierwsze dni w przedszkolu?
Kochana mamo! Kochany tato!

Boję się zostawać bez ciebie w nowym miejscu. Jest tu tyle dzieci i dużo pań. Wszystko mi się miesza: nie wiem kiedy przyjdziesz po mnie, czy wrócisz, czy jeszcze mnie kochasz, kiedy trzeba jeść, leżakować, wstawać na podwieczorek. Jestem już prawie samodzielny, tylko czasem bardzo się boję, najczęściej wtedy, gdy nie ma cię w pobliżu. Zdarza mi się wtedy płakać. Gdy pani mnie przytula jest mi troszkę lepiej. Niedługo będę dzielny i z chęcią pójdą do przedszkola, potrzebuję tylko trochę czasu.

Jeśli chcesz mi pomóc:
  • Opowiedz mi każdego ranka, jak będzie wyglądał mój dzień. Wylicz powoli wszystkie czynność, które mnie czekają przed pójściem do przedszkola. Może zrobimy razem mój rysunkowy plan dnia i powiesimy go w moim pokoju? Zawsze, kiedy spojrzę na niego będę wiedział, co już zrobiłem i co mnie jeszcze czeka.
  • Przyprowadzaj mnie do przedszkola regularnie. Tylko tak zapewnisz mi poczucie bezpieczeństwa - to, co powtarzalne jest mniej straszne.
  • Opowiedz mi, co będziesz robiła, gdy ja będę w przedszkolu. Kiedy znikniesz, będę to sobie wyobrażał. Tak łatwiej wytrzymać rozłąkę.
  • Wybierzmy jedną drogę do przedszkola. Wiesz mamo, teraz potrzebuję jak najmniej zmian- tak wiele się dzieje w przedszkolu.
  • Nie znam się jeszcze na godzinach. Łatwiej mi zrozumieć, kiedy po mnie wrócisz, gdy wytłumaczysz mi to tak: po zjedzeniu obiadu położysz się na leżakowaniu, po leżakowaniu ubierzesz się i zjesz podwieczorek. Wtedy po ciebie przyjdę.
  • Kiedy obiecasz, że przyjdziesz- nie spóźnij się, bo mogę się bardzo wystraszyć i pomyśleć, że już po mnie nie wrócisz.
  • Proszę, daj mi maskotkę z domu. Kiedy będę leżakował pomoże mi zasnąć.
  • Nie przejmuj się tym, że to, co już umiałem zapominam w przedszkolu. Łazienka w domu jest zupełnie inna, inaczej wygląda stolik, moje krzesełko. Poza tym jesteś przy mnie. Nie zapomniałem. Niedługo znów będę czuł się bezpiecznie i łatwiej mi będzie przypomnieć sobie to, czego mnie uczyłaś.
  • Teraz potrzebuję dużo pieszczot i uwagi z twojej strony. Znajdź dla mnie czas po przedszkolu. Nie poganiaj mnie, gdy idziemy do przedszkola. Lepiej wstańmy wcześniej.
  • Chcę wiedzieć, że ciągle jestem ważny dla ciebie i taty. Mówcie mi często, że mnie kochacie. Lubię tego słuchać.
  • Tylko wtedy, gdy pokażesz mi, że ty też potrafisz wytrzymać beze mnie, będę mógł zająć się czymś innym, niż tylko byciem przy tobie, ale pamiętaj, lubię słuchać, że ty też za mną tęskniłaś.
  • Słuchaj uważnie moich opowieści z przedszkola. Nie lekceważ problemów, o których opowiadam. Traktuj je poważnie. Jestem jeszcze malutki i to, co dla ciebie jest błahe mnie wypełnia w całości. Czasem potrzebuję tylko twojego słuchania.
  • Jeśli nie chcę mówić o przedszkolu w ogóle, nie naciskaj. Daj mi trochę czasu. Może wciąż jestem zbyt zły na ciebie, żeby dzielić się czymkolwiek (trochę się złoszczę, że muszę radzić sobie sam w nowym miejscu). A może jest to sposób na poradzenie sobie z tym, że moje życie toczy się teraz w dwóch miejscach. Nie mówię ci na razie o przedszkolu, bo wydaje mi się, że mówienie o tym zmiesza te dwa światy - dom i przedszkole w jedno. Wtedy nie połapię się w tym w ogóle.
Do wszystkich płaczących rodziców po zostawieniu rano dziecka w przedszkolu.

Smutek i poczucie winy towarzyszy wszystkim rodzicom w tym czasie. Nie jesteście osamotnieni. Trudno jest nie czuć, że zawiodłam (-em) moje dziecko, kiedy płacze w sali, a po przyjściu z przedszkola mówi: „bo ty mi mamo uciekłaś”. A więc płaczcie- czasem tylko w ten sposób możemy poradzić sobie ze smutkiem. Jeśli jednak decydujecie się przyprowadzić dziecko do przedszkola, zostawcie go tam, choćby na chwilę. Wróćcie po niego wcześniej. Jeśli dziecko zauważy, że mama, tata uginają się, rezygnują i mimo decyzji wracają z dzieckiem do domu („bo tak płakało”), nie będziecie dla niego bezpieczni. Ktoś, kim można manipulować, nie może unieść w oczach dziecka jego problemów.

Czterolatki są już zwykle gotowe na odrębność od mamy, na kontakty z innymi. Jeśli nie zrobimy im na to miejsca w sobie („nie mogę go zostawić, jest jeszcze taki malutki”), będzie im bardzo trudno zwrócić się w stronę świata. Czasem zdarza się, że dzieci wydają się już gotowe na kontakty z innymi bez stałej opieki mamy, a cała sytuacja jest trudniejsza dla mamy, niż dla dziecka. Nic dziwnego - do tej pory były niemal zrośnięte ze swoim dzieckiem i przeżywają ten czas jako bardzo bolesny.

To prawda, że początkowo dziecko zostawione w przedszkolu wpada w panikę - nie ma jeszcze poczucia czasu, czekanie na mamę wydaje się wiecznością. Z czasem jednak regularne przyjścia rodziców uczą dzieci czekania, a czas pomiędzy przyjściem do przedszkola i opuszczenia go zaczyna się dziwnie skracać (nie tylko dzieciom- również rodzicom).

Pamiętajmy, że ten ważny moment to dla dziecka nowy krok w kierunku rozwoju, dla rodziców, a szczególnie dla mamy - początek ponownego zwrócenia się w stronę świata i zajęcia się sobą.

Zajmowanie się sobą mamo, jakkolwiek brzmi dość egoistycznie - to ważny sygnał dla dziecka. To sygnał, że może spokojnie zajmować się zabawą z dziećmi, poznawaniem, oswajaniem się z nowymi sytuacjami bez poczucia winy, że zostawia mamę samą. Dziecko też może czuć się winne. To naprawdę działa w dwie strony.

Z relacji mam (tych, które nie zajmują się pracą zaraz po rozpoczęciu przez dziecko pobytu w przedszkolu) wiemy, jak trudno im zorganizować sobie czas, kiedy ich pociechy są poza domem. „Czym ja mam się zająć? W domu zrobiło się pusto.” Pokazuje to, jak trudno rozstać się z dzieckiem. Jest to naturalna sytuacja, drogie mamy. Wam również potrzebny jest czas na oswojenie się z nową sytuacją.

Życzymy powodzenia i trzymamy kciuki!